…Quan travessà la
plaça Trubhaya, Chepizhin
s’aturà i mirà lentament i
amb atenció el cel
blau cendra de l’horabaixa. El cel dels
somnis infantils estimulava
a una contemplació plena de
tristesa i melancolia irracional... Però
no per a
ell: el firmament era
un laboratori de
l’univers on aplicava
la força de
sa raó i observava amb
els ulls d’un
camperol que mira un conreu
regat amb la
pròpia suor.
La vista
d’aquells centellats estels
vespertins evocava tal volta
en sa ment les
explosions de protons,
les fases i els
cicles evolutius de
l’univers, la híper-solidesa de la
matèria, les pluges
estel·lars i els huracans de
varitrons, els instruments
que registraven el flux
invisible de l’energia
astral, les diferents
teories cosmogòniques i
ses pròpies conjectures...
O tal volta altres
pensaments totalment diferents
sorgien en la
ment de Chepizhin mentre mirava
amb el nas arrufat aquelles estrelles vespertines que espurnejaven
en el cel.
¿Tal volta recordava una foguera
enmig d’un bosc nocturn,
son fullatge negre de
fulles delicadament retallades,
el crepitar de les llenyes consumint-se en
el foc i un
perol cobert de sutge que bullia, borbollejant suaument, el
mill ?
Tal volta li
vingués a la
memòria els record de
com, quan era
nin, s’asseia a
l’hora tranquil·la del
capvespre damunt els
genolls de sa
mare i, envoltat en
la calor de son
alè i ses mans,
que l’acaronaven el
cap, no podia
deixar de mirar,
meravellat i entre
badalls, les estrelles.
Entretant, els
aeròstats havien pujat entre les
poques estrelles i
els fràgils núvols
plomissos, i els
grossos feixos de la
defensa antiaèria puntejaven
el cel
aquí i allà.
La guerra havia entrat a
les ciutats, als
camps cultivats i
en el cel
rus...
Se
n’adonaven de que en
tot allò covava una altra
qüestió que englobava la
guerra i el
treball, i en definitiva,
tot quan angoixava
son cor.
De cop
Chepizhin mirà Shtrum
i digué:
-¡Feixisme! ¿Què les
ha passat als
alemanys? Davant les brutals
bestieses que cometen
els nazis, dignes de l’Edat
Mitjana, hom es
gela la sang.
¡Cremen pobles, construeixen
camps d’extermini, massacren els
presoners de guerra i
els civils... quelcom que no s’havia
vist des dels temps
prehistòrics ! Sembla que
tot lo bo
que tenien desapareixi sense
deixar rastre. Ja
no queden entre
ells homes honests,
magnànims ni pietosos.
¿ Com és possible?
¡ Si nosaltres
descobrim com eren els
alemanys partint del
coneixement de llur meravellosa
ciència, llur literatura, llur
música i llur
filosofia ! ¿I què em
diu del moviment
obrer? ¿D’on surt
tanta maldat ? Per
allà es diu
que s’han regenerat,
malgrat el correcte
seria dir que han degenerat.
Sembla que Hitler i
sa doctrina tinguin la
culpa d’aquesta transformació.
-Segur que -
digué Shtrum-, és
el primer que hom
pensa quan veu
aquestes coses: Mahoma va
a la muntanya i
al mateix temps
la muntanya va a
ell. Tanmateix, el hitlerisme no
apareix del no-res. No
fou Hitler qui
inventà això de: “Alemanya,
Alemanya sobre tot ! “
(primera frase
del Himne nacional
alemany).
Fa poc
llegí les cartes
de Heine,... Ja
aleshores parlava d’aquest
repugnant, hipòcrita i
baladrer nacionalisme alemany
i sa estúpida animadversió cap als
veïnats i altres
pobles estrangers... Nietzsche començà a predicar
el
concepte del “super-home”,
la bèstia rossa,...a qui
tot li era
permès...
Quan Hitler arribà
al poder sabia
que les seves
propostes serien ben
rebudes sens dubte,
comptava amb nombrosos
acòlits entre els industrials, els nobles
prussians, els militars
i els petits burguesos ¡Els
consumidors mai falten
a la cita !
...
-El feixisme és
fort, però el seu poder
no és il·limitat.
Això s’ha de
comprendre bé. En
essència, Hitler canvià
no tant la
relació com la disposició
dels ingredients...que constitueixen
la paella de
la vida alemanya. Tots els residus humans del capitalisme, tota la
porqueria i escombraries que fins
aleshores havien estat ocultes
pujaren, mentre que el ver bo i
judiciós de la vida
popular –el pa de l’existència- es
fongué en el fons fins
a fer-se quasi invisible,
però seguí viu. És
indubtable que el feixisme corrompé l’ànima de
molts; tanmateix, el poble es
manté. El poble es
manté.
...
-Imagini’s una ciutat
habitada per gent amb fama d’honrats,
bons, savis, compassius i simpatitzants amb
les classes populars, als quals
tot el món
coneixia, des dels més
petits fins als
més grans. Aquelles
persones contribuïen a
enriquir la vida
ciutadana; ensenyaven en les escoles i
universitats, escrivien llibres i
articles en els
diaris obrers i
en les revistes
científiques, treballaven i
lluitaven pels drets
dels treballadors. Se’ls
podia veure en
públic des del
matí fins al
vespre, cada dia.
Estaven per tot arreu: en les
fàbriques, en els col·legis, en les conferències i
al carrer i
places.
Tanmateix, quan
tombava la nit,
una altra classe de
gent sortia, gent la vida
secreta i negocis bruts
de la qual pocs
coneixien a la ciutat.
Aquella gent tenia
por a la
llum del dia i
pasturava a les fosques, d’amagat
a l’ombra dels edificis. Malgrat
això, arribà un
moment que les
forces brutes i tenebroses irromperen de la
mà de Hitler.
A les persones que
omplien la vida
de llum les
confinaren en presons i
camps d’extermini. Molts periren en la
lluita, altres s’amagaren. Durant
el dia ja no se’ls
veia pels carrers , per
les fàbriques, en
els col·legis ni en
els mítings obrers. Cremaren
els llibres que
havien escrit...
...
Tanmateix, l’essència
de la
raó, de la
moral i de la
pietat populars viurà
eternament, faci el
que faci el
feixisme per a destruir-la.
(pàgines 259-262)
Continuà sense esperar la resposta de Shtrum:
- El mateix es pot dir d'una persona en particular, Un és una mescla de raons diverses i amaga moltes coses en son interior, algunes són tal volta de naturalesa bruta i primitiva. Amb freqüència, una persona que viu en unes condicions socials favorables ignora quant s'amaga dins els sótans del seu propi esperit. En el cas que passàs una catàstrofe social, ¡ ves a saber quina porqueria i immundícies sortirien des del subsol, bollint i enfangant les estàncies netes i lluminoses !
Shtrum respongué:
- Dmitri Petrovich, diu que un home és una mescla de raons diverses. Tanmateix, tu mateix i ta vida entera ho desmenteixen: és pur i transparent, sense sótans i subsols. Ja sé que no és costum agafar com exemple els presents, però per a contredir els seus arguments no és necessari invocar a Giordano Bruno ni a Chernishevski, basta mirar al voltant. ¡ Tal com ho explica no es pot comprendre cabalment el que passà a Alemanya ! Un farcell de dolents, diu vostè, irrompí en la vida germànica. Però foren ja moltes les vegades en les quals la reacció alemanya agafà el poder en els moments decisius...
Continuà sense esperar la resposta de Shtrum:
- El mateix es pot dir d'una persona en particular, Un és una mescla de raons diverses i amaga moltes coses en son interior, algunes són tal volta de naturalesa bruta i primitiva. Amb freqüència, una persona que viu en unes condicions socials favorables ignora quant s'amaga dins els sótans del seu propi esperit. En el cas que passàs una catàstrofe social, ¡ ves a saber quina porqueria i immundícies sortirien des del subsol, bollint i enfangant les estàncies netes i lluminoses !
Shtrum respongué:
- Dmitri Petrovich, diu que un home és una mescla de raons diverses. Tanmateix, tu mateix i ta vida entera ho desmenteixen: és pur i transparent, sense sótans i subsols. Ja sé que no és costum agafar com exemple els presents, però per a contredir els seus arguments no és necessari invocar a Giordano Bruno ni a Chernishevski, basta mirar al voltant. ¡ Tal com ho explica no es pot comprendre cabalment el que passà a Alemanya ! Un farcell de dolents, diu vostè, irrompí en la vida germànica. Però foren ja moltes les vegades en les quals la reacció alemanya agafà el poder en els moments decisius...
263
Però és indiscutible que la moral
i la pietat
populars són indestructibles
i més
fortes que Hitler
i la seva
destral. ¡ El feixisme serà destruït mentre que
els essers humans seguiran essent humans
per tot, i no
sols en Europa, ocupada avui
pels nazis, sinó també en
la mateixa Alemanya !
¡La moral del
poble! Llur “credo” es
recolza en el treball
lliure, útil i creador; llur
essència està en l’afirmació de la igualtat,
la llibertat i el respecte mutus, que es
fonamenten en la
convicció de que
els treballadors de
tot el món tenen
dret a ser
lliures i iguals sense
que ningú els
exploti. La moral
del poble és
senzilla: els meus drets
són sagrats, ja
que són els
drets de tots
els treballadors damunt
la Terra. Mentre
que el feixisme
i Hitler afirmen el
contrari amb un ímpetu i
una violència excepcionals:
el meu dret
es basa en l’absència absoluta
de drets de les
persones, de les nacions
i del món
enter.
...
–tens raó: els essers humans seguiran
essent humans, mentre
que el feixisme
serà destruït. Seria impossible seguir vivint sense
estar segurs d’això. Comparteixo ta
fe en la
meravellosa força del
poble, tu ets
un dels que m’ensenyaren a
creure en ella.
També sé que
la font d’aquesta
força està, en primer lloc,
en els treballadors,
en els progressistes i els
humanistes que es
nodreixen de les idees
de Marx, Engels i Bebel. Tanmateix,
¿on es troba aquesta
força en l’Alemanya
d’avui? ¿ Tal volta en la
pràctica de reduir
a cendres nostre
país, nostres ciutats, nostres camps i
pobles? ¡Això em dol fins
al moll dels
ossos !
....
(pàgina 264)
–L’energia és
eterna, facin el que
facin per a destruir-la.
L’energia que el sol
irradia a l’espai travessa
el “buit” de l’obscuritat i ressuscita en
el fullatge d’un
pollancre, en el suc vivificant d’un bedoll,
s’amaga en la pressió
intramolecular dels crestalls i en
el carbó mineral.
L’energia solar és el
ferment de la
vida. El mateix
val pe l’energia
espiritual d’un poble: es pot
ocultar però és
indestructible. Un cop
i un altre
emergeix de son estat
latent per a formar
coàguls macisos, que
irradien llum i calor,
dotant l’existència humana
de sentit. ¿Saps
què? La millor
prova de la immortalitat
d’aquesta energia resideix
en que els cappares
del violent i infame règim
feixista intenten convèncer
als pobles de que
els nazis són els paladins de
la justícia i el
bé socials. Cometen
els majors crims d’amagat
perquè la seva
experiència els diu
que el mal no
solament engendra mal,
sinó que és
capaç d’induir al
bé, endemés de
reprimir-lo. Són incapaços de jnustificar la idea fonamental de l'amoralisme feixista que afirma una sobirania personal, racial i nacional mitjançant la negació sanguinària de la sobirania personal, racial i popular dels demés. Són capaços d'ofuscar, enganyar i arrabassar per un temps l'ànima d'un poble, però ja mai podran convèncer-la ni transformar-la al seu capritx.
(pàgina 265-266)
...
les relacions socials necessiten de l'estudi científic com el món natural. Les lleis de la termodinàmica no admeten punts de vista subjectius. ¡ Vostè que sempre ha estat partidari del principi de la causalitat i objectivitat en la física !
Si s'accepta l'esquema que ve de proposar, un es converteix sense vole en pesimista, que no en optimista, perquè nega de fet les idees del progrés i del canvi. Comprenc que això li permeti creure que la capacitat que té el feixisme per a tranformar les estructures socials i mutilar l'esser humà no és il.limitada.
Tanmateix, provi d'aplicar el seu esquema no ja al feixisme, que desapareixerà, sinó als fenómens socials de índole progressista com, per exemple, les revolucions i els moviments d'alliberació... Llavors veurà que l'esquema en qüestió augura l'anquilosament perquè, segons ell, ni tant sols la lluita revolucionària de la classe obrera seria capaç de transformar la societat ni de fer que l'home assoleixi una cota més alta en llur evolució. D'aquesta manera, la cosa quedaria en un simple canvi de disposició dels ingredients de la paella social . ¡ Però això no és així ! Des de que Rússia és soviètica, el país, l'economia, la societat i les persones que la componen han canviat.
les relacions socials necessiten de l'estudi científic com el món natural. Les lleis de la termodinàmica no admeten punts de vista subjectius. ¡ Vostè que sempre ha estat partidari del principi de la causalitat i objectivitat en la física !
Si s'accepta l'esquema que ve de proposar, un es converteix sense vole en pesimista, que no en optimista, perquè nega de fet les idees del progrés i del canvi. Comprenc que això li permeti creure que la capacitat que té el feixisme per a tranformar les estructures socials i mutilar l'esser humà no és il.limitada.
Tanmateix, provi d'aplicar el seu esquema no ja al feixisme, que desapareixerà, sinó als fenómens socials de índole progressista com, per exemple, les revolucions i els moviments d'alliberació... Llavors veurà que l'esquema en qüestió augura l'anquilosament perquè, segons ell, ni tant sols la lluita revolucionària de la classe obrera seria capaç de transformar la societat ni de fer que l'home assoleixi una cota més alta en llur evolució. D'aquesta manera, la cosa quedaria en un simple canvi de disposició dels ingredients de la paella social . ¡ Però això no és així ! Des de que Rússia és soviètica, el país, l'economia, la societat i les persones que la componen han canviat.
267
NOTA.- Vasili GROSSMAN publicà aquest llibre en 1952. (Encara no estava desenganyat del règim "soviètic")
Aquella vegada, tanmateix, Semionov
es mostrà pràctic
i trobà una
bona posada. Era
una casa espaiosa i
de sòtils alts en
la qual s’havia
allotjat l’oficina del “xef”
de la
rereguarda abans de partir
aquell mateix horabaixa.
Els propietaris,
un matrimoni d’ancians i
una dona jove, alta
i de bona
planta, a la
qual seguia pet
tot un nin ranquejant, ros i ulls
obscurs, havien esguardat
des del matí,
dempeus baix el porxo de la
cuina d’estiu, els preparatius de la
partida de l’oficina.
Després de
dinar, els darrers
servicis de l’Estat Major
se n’anaren juntament amb
el batalló de defensa, deixant el
poble sense una
ànima. A l’horabaixa,
la planícia de l’estepa
es tenyí
de bell nou amb els
colors humits de l’ocàs.
En el cel
tornava a lliurar-se la
silenciosa batalla entre la
llum i les
tenebres. Damunt la
terra, condemnada a l’obscuritat,
els olors i els renous
sords del cap al
tard desprenien altre cop
tristesa i desfici.
En la
guerra es viuen
hores i dies
embriagadors i a la vegada amargs
en els quals un
poble resta sense
govern, silenciós i
expectant.
L’Estat Major
aixecà el campament...
...
En moments
així els habitants
del poble es
tornen sentir lliures i
al mateix temps desemparats. Els
nins recerquen arreu-arreu
per si els
soldats, darrere la
partida, han oblidat qualque “conserva” sense obrir, qualque candela
sense encendre, qualque
fil de ferro
o una baioneta...
Les velles, atentes, passen revista
a
sa hisenda, tal
volta temorenques de que els
hostes hagin agafat
una llàntia, unes
tisores, un pot
de “querosen” o una
corda. Un vell,
en canvi, sol
comprovar quanta llenya han
consumit, quantes pomes
ha agafat de l’arbre
i si
han cremat les
posts de fusta
seca destinades a adobs.
Quan acaba la “revista”, grunyirà:
- Ai¡, reputes...
Aleshores, la
vella vindrà a
afegir: - El
dimoni de cuiner se n’ha
dut el tonell.
Una dona jove
esguardarà pensativa la
carretera deserta, provocant amb
son gest que
sa sogre s’enfadi,
vigilant, i mastegui
a mitja veu:
- ¡Vaja, vaja...s’ha posat
nostàlgica... la poca-vergonya !
El poble
abandonat per les tropes es
tornarà espaiós i
tranquil, però tan melancòlic que podria semblar que,
en lloc d’un
dia o dos,
aquells hostes hagin
passat allà tota la
vida...
Aleshores
els pobletans recordaran a cada
un dels
oficials de l’Estat
Major: un era
callat i diligent,
no aturava de
treballar amb papers;
un altre temia
els “caces”, arribava el
primer al menjador i
se’n tornava el
darrer; un tercer era
senzill en el tracte
i s’asseia a fumar amb
els vells; un
quart cercava anar
de bromes amb
les dones joves
i un quint
era arrogant, no
parlava amb ningú,
però sonava la
guitarra i tenia
bona veu. Quant
a l’origen, costums i estat
civil, en el poble
no mancava la
informació completa,
proporcionada a llurs habitants pels missatgers,
ordenances, fusellers i xofers
dels
qual se’n recordaven
pels noms: Vanka, Grishka, Mitka... 68
Tanmateix, passava
una hora i el
vent cobria de pols
les petjades d’aquells que
havien partit. Aleshores,
en el poble silenciós sortia algun
refugiat o refugiada
provinent de l’oest amb una
nova que commocionava les ments
i els cors:
la carretera estava
buida de tropes
i els alemanys
s’apropaven...
________________________________
68.- Diminutius
de Ivan , Gregori,
Dimitri...
(pàgina 413-414)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada