“Negre,
negre, no ho era; un poc obscur només”
Tòfol Pastor (Manacor, 1920) més conegut per molts com
“Pífol”, va néixer un vint-i-nou de febrer i només fa els anys un pic cada
quatre, deu ser per això que, tot i tenir-no noranta-cinc mantengui aquest
esperit jove i una memòria prodigiosa. Va ser amic coral de Guillem d’Efak. Diu
que ell, en Guillem Fai i en Joan Poncet introduïren Guillem d’Efak a la vida
bohèmia, però que va ser tan bon aprenent que els va passar a tots tres davant.
“En Pífol era un al·lotet tot ossos
i nas. Era una mica bif i no heu vist ningú mai amb tanta bona jeia. Sempre
estava content i no podia consentir que els altres no sabessin esbargir-se les
nuvolades. Tenia tranc per a tot i més que res per dibuixar i per treure
caricatures de la gent, i això que ningú no l’havia ensenyat. Les enllestia en
un moment. Ras, ras! dues retxes i ja teniu el Goixo de la Música que semblava
que l’havíeu davant a punt d’evestir-vos i de tirar-vos la batuta pel cap”. Qui
escrigué aquestes paraules va ser Guillem d’Efak a La ponentada gran, la
novel·la breu on és coprotagonista el nostre entrevistat.
– Aquest
llibre no me’l va voler dedicar mai. “I per què”, li vagi dir jo. “Perquè ets
tu qui me l’hauria de dedicar a mi”, em va contestar.
- Quan va
ser el primer pic que vàreu veure en Guillem?
– Devia ser
l’any trenta-quatre. Ell en tenia quatre, jo catorze. El vaig veure al Barracar
devora l’església de Crist Rei, amb na Margalida Cremada, la seva tia, i tres
madones d’allà. Jo passava i vaig dir “vaja un negret”. I em vaig aturar a
veure’l. vaig sentir una dona que li demanava: “Como te llamas, guapo?”. “Yo no
me llamo me llaman”, li va contestar ell, perquè vegis de quina casta de nin
parlam.
- I fa fer,
en Guillem la seva infantesa i la seva adolescència a Manacor.
– Sí, va començar a anar a l’Escola Graduada.Els
altres dies ell va començar a anar a escola a la Graduada. Jo feia de mosset a
ca un fuster i un dia posàvem unes portes a veïnat de l’escola i el vaig veure
que en lloc de jugar amb els altres al·lots, ell seia devora la mestra, que
també seia als escalons, donya Lluïsa. Ell sempre va dir que aquesta mestra va
ser l’única persona que el va ensenyar.
- I fora de
l’escola?
– Jo vivia al carrer d’en Codolí, que ara es diu de
l’Àngel i s’havia dit de Bartomeu Sastre. Son pare vivia al carrer de la
Vilanova, i la tia al carrer de la Verònica, que és on ell feia més vida. Son
pare quan va venir ja va posar un bany amb dutxa, i l’any 34 no n’hi havia
gaires de dutxes. Convidava els al·lots a dutxar-se a ca seva. Amb la tia va
aprendre de conversar el mallorquí amb l’home de la tia, el tio Beia, que li
anava contant les rondalles mallorquines. Quan va poder llegir les va llegir
totes i se les sabia de memòria, a molts de llibres les ha posades. A La
ponentada gran hi ha un somni de rondalles. I quan es moria va escriure la
Rondalla de Rondalles, que no la va acabar.
- Però com
va ser que amb deu anys de diferència d’edat us arribàreu a fer tan amics?
– Ell va venir a fer la sarsuela La del Soto del Real,
a l’Agrupació Artístisca, i aquí va ser on hi vaig conèixer la meva dona. Ens
férem amics, amb en Guillem. Érem tres que ens ajuntàrem amb ell: en Joan
Poncet, en Guillem Fai i jo, que era el més jove dels tres. Ells dos ja hi eren
d’abans del moviment. I va ser així que ja durant els assajos fèiem una rasca
amb cafè i hi abocàvem conyac, i cassalla, i canya, i provàvem com anava més bé
i si n’hi havíem d’afegir un poc, que sempre era que sí. En acabar els assaigs
anàvem a fer la ronda i cantàvem pel carrer i recitàvem poesies. En record una
que havia escrit en Moyà de Binissalem: “Jeu Maria serena i virginal, sota el
marbre de les velles fosses”. Un altre dia cantàvem qualque cançó i ens
aturàvem al quiosc de la placeta de Sant Jaume, on hi havia un català que
declamava molt bé. Sempre anàvem al tasser. Ens recitava una poesia o dues i
fèiem la volta. També anàvem a Cas Moliner, el casiner tenia molt bona veu i
ens cantava una romança, el convidàvem a beure i ell ens convidava a beure a
nosaltres. I també al frontó i l’amo ja ens posava qualque disc de sarsuela
quan ens veia arribar. Això devia ser l’any 47, en Guillem tenia 17 anys. –
Vetlàveu ferm… – Quan ens donàvem la bona nit quedàvem nosaltres dos tots sols
i era quan xerràvem de les nostres coses. Ell em contava el seu mode de pensar.
Jo l’acompanyava fins a ca seva, que era un poc més enfora, i quan hi arribàvem
tornàvem arrere i ell m’acompanyava fins a ca nostra, i així un parell de
vegades. Un dia em va dir: “Ara et diré una utopia. Si hi hagués una guerra
entre blancs i negres, jo aniria amb els negres”. “I per què?”, li vaig
demanar, “si tu vius en terra de blancs”. Em respongué: “Amb mon pare quan li
hagi pagat el viatge de dur-me de la Guinea aquí, hi estaré cabal. Com els
indians que duien un lloro o una moneieta perquè els altres veiessin que venien
d’Amèrica, mon pare perquè sabessin que venia d’Àfrica duia un negret. I quan
era petit i les dones que em saludaven deien que era guapo, no és que fos guapo
ni agut, és que era negre. I quan em posaren a l’orquestra Guinea no és que
sabes cantar ni sabés música, és que era negre. I quan festejava amb una
joveneta havia de voltar el cantó abans d’arribar, perquè a ca seva no em
volien. I no és que jo fos mala mersona, és que era negre”. “I per què no te’n
vas a l’Àfrica?”, li vaig replicar. “Perquè aquí som negre i allà seria blanc”.
-
Conversàveu de coses serioses. No tot eren bauxes.
– Vàrem ser molt amics. Quan se’n va anar en haver de
menester res de Manacor no anava als seus amics de literatura, com en Miquel
Àngel Riera. M’ho demanava a mi. Feia els discos i me’ls enviava. Una vegada
havia guanyat un concurs a Ràdio Barcelona i va dir: “He enviat els discos a en
Pífol i vaja un favor que li he fet, s’ha hagut de comprar un tocadiscos”.
- Però
Manacor li va tornar petit, a en Guillem.
– Un dia em va dir: “Quan surt de ca meva, ja sé que
trobaré en tal davant el forn i em dirà tal cosa. I aquí deçà trobaré en qual i
me’n dirà tal altra. Aquí cada dia és igual”. Els qui li donàvem més pitja érem
en Guillem Fai i jo: “Te n’has d’anar de Manacor”. Ell contava que havia dit a
son pare, el dia que feia vint-i-un any: “Ara ja som major d’edat, me’n vaig”.
Son pare li respongué: “Escolta, hauràs d’esperar dues hores perquè allà on vares
néixer encara no ho són”. Se’n va anar a Palma, dins el Brut, hi havia la flota
nord-americana i feia de traductor als marines, i escrivia cartes per a ells en
nom de les fulanes. El qui el va anar a cercar per cantar va ser en Guillem
Jaume, que vivia al carrer de la Verònica. Era Font de Malnom. Sa mare feia
coves de canya i graneres, li deien la madona Font. En Guillem tenia un germà
que va arribar a anar amb en Bonet de Sant Pere. Li deien en Joan Corer, perquè
sonava amb una orquestra de Felanitx, i els felanitxers li deien el Manacorer,
i li va quedar en Corer. Va ser en Guillem Jaume el qui va anar al Bohemia i li
va dir per anar allà, al Rosales. Ell li va contestar:“I tu saps que no he
pogut cantar ni a la Capella de Manacor”. I aquest li va dir: “La gent es pensa
que tots els negres en saben”. I devia ser ver, perquè li donàvem la partitura
i ja no hi importava assajar més, ell ja ho sabia tot en una vegada. Cantant al
Rosales, hi va anar a cercar-lo un músic, en Voicki, per dur-lo a la Cubana. Mentrestant,
va tenir una nina, que li deien Hada, vengueren a viure a Manacor i la nina
anava a ca les Monges de la Caritat. Però ell aviat se’n va anar de miner i la
seva dona i la nina quedaren a Manacor, a una caseta que havia fet son pare a
l’avinguda del Ferrocarril, on ara hi ha un manescal. De vegades la seva dona
em deia: “Hauries d’escriure a en Guillem perquè et fa més cas a tu que no a
nosaltres”. En Tous, l’home de na Sara Montiel, va posar un espectacle en el
descans de les funcions que es feien als teatres. Ell, en Guillem hi cantava,
ja en mallorquì, i ja cantava la Madona des Caparó. En Llompart en tenia un
casset i anaren a Barcelona i el convenceren perquè se n’hi anàs a viure. – I
com va ser l’aventura de la Cova del Drac? Hi anàreu cap vegada? – Cada setmana
havia d’anar un dia o dos a Barcelona per la meva feina de Perles Manacor.
Agafava l’avió el dematí i tornava l’horabaixa. Estaven a Sants. El llibre de
Madona i l’arbre el dedica a la senyora amb qui posaren La Cucafera. I també va posar
una escoleta al camp del Barcelona. Entretenien els entretenien amb comèdia i
ho feien tan bé que quan els anaven a cercar els al·lots no se’n volien anar de
tant que els havia agradat. A la Cova del Drac hi vaig anar un vespre i gairebé
no hi vaig acabar d’entrar. Jo me n’havia d’anar prestet.
- I l’any
vuitanta, el Siau qui sou a la Sala Imperial.
– Sí, ell encara vivia a Barcelona. Vaig anar al
camerino i tot a xerrar amb ell. Es va omplir. A l’himne la gent estava dreta.
Ell confiava que Sa Nostra, que hi havia en Perelló, un fill del secretari
Perelló, li donaria uns doblers per poder-ho fer. Però el pressupost es va
acabar i ho feren com pogueren. Quan els Capsigranys el feren, no va venir. I ell va dir: “No
sé quines feines tenia”. I jo dic: “Molta por tenies, tu”. “Pífol… no
emprenyis”.
- Va morir
massa jove.
– Sí. Quan es moria va escriure la Rondalla de
Rondalles i jo torn a ser el qui va a cercar la clau del cofre.
- (Treu un exemplar d’El dimoni cucarell i em mostra
un enfilall de paraules d’aquí amb la seva corresponent en el català de
Barcelona: al·lot, aidar, espirejar, flastomar, etxul·lat, estufera, quissó,
motar…)
– En Guillem deia que totes són paraules que també
formen part de la llengua catalana. Si tots els qui escrivim escriguéssim així
com xerram al nostre poble no ens entendríem. Però els al·lots han de saber que
aquestes paraules existeixen.
- Quan li feren l’homenatge a l’Auditòrium, hi anàreu?
(Queda unes dècimes de segon s’alça el jersei, s’hi passa la mà per davall i de
dins la butxaca de la camisa treu una cartereta molt prima, i de dins la
cartera…)
– Aquí hi ha l’entrada. Vàrem tenir molt bon lloc.
Aleshores jo era regidor, i ens tractaren com si fóssim família seva. De fet,
quan es casaren vàrem ser els únics de Manacor que anàrem a les noces. “Na
Margalida i na Guillema vos convidam a les noces dels nostres pares”, deia la
invitació… El dia que es va morir me’n vaig haver d’anar del cementeri perquè
en lloc de consolar jo na Mônica, em consolava ella a mi. – És la història
d’una gran amistat. – Sí. Ell, més que res era poeta. Sabia que la poesia pocs
la llegien i que si la cantava, arribaria a més gent. Una vegada va escriure:
“La nostra amistat és una d’aquelles poques que un arriba a imantar i no
necessiten postaletes nadalenques per tal d’alimentar el caliu”. Quan es va
morir en Poncet, va escriure una carta al Diario de Mallorca i quan l’acabava
va escriure: “I vull firmar amb el nom que em posaren quan amb en Pífol i en
Guillem Fai trèiem llustre a les estrelles i als marbres dels tassers:
l’Obscur”. L’Obscur, li deia en Poncet, perquè “negre, negre, no ho és. Un poc
obscur, només”.
Ràbia, lluita i tendresa: Guillem d’Efak en vena
Avui vespre m’he mort però he esperat que tornassis de
la feina per poder-nos acomiadar”. La frase impactant de Guillem d’Efak repica
com un martell damunt la forja d’aquest horabaixa d’avui que potser és com el
d’aquell dia de fa vint anys. Un sol malalt treu el cap entre els niguls, com
si no es resignàs a acabar el seu dia, com si volgués acolorir les muntanyes de
Calicant o els arbres del pinar de sa Coma.
Camín decidit cap a l’Auditori que hauria d’haver duit
el seu nom pels carrers de la meva infantesa. El Molí d’en Fraret, restaurat,
fa encara aquella olor de pedra vella i menjada. Arrib prest a l’Auditori,
predisposat a viure una nova nit històrica. Sec a la fila sis. Devora jo un
militant del Partit Popular. Deu haver sentit que feien un homenatge popular a
l’Auditori de Manacor i deu haver dit a la dona: “No hi podem faltar”. O tal
volta és que Guillem d’Efak té la singular capacitat de fer comprendre i sentir
que som i qui cal que siguem a tots els mallorquins, els d’un costat i els de
l’altre.
L’Auditori està radiant. Més de vuit-centes persones
l’estiben i els responsables del teatre han habilitat un centenar de cadires a
banda i banda de l’escenari. Bartomeu Mestre, Balutxo, comença la història de
Mallorca en cançons escrita per Guillem d’Efak. L’aire és expectant i Mestre
s’agafa fort al micròfon per mitigar un lleu tremolor de mans que la tensió del
moment sembla fer inevitable. D’actualitat rabiosa, els versos del bruixot de
cafè amb llet, insisteixen a recordar-nos l’evidència: “Això gira malament,
cantaven els mallorquins”. “Llengua, terra i cultura són banals, no hi creu
ningú”, aquesta és la Mallorca que pintava Guillem d’Efak fa quatre dècades.
Aquesta és la Mallorca d’avui: “El ciment és la cara, el conradís és la creu”.
Balutxo fa la rapsòdia en to solemne i greu, asseverador. És, també, la de
Guillem d’Efak, una Mallorca plural i diversa, però indiscutiblement
mallorquina: “Cristians i xuetes, jueus i sarraïns, a les Mallorques eren
mallorquins: la mateixa parla i tres religions”.
A poc a poc, Mestre i la Banda de Música de Manacor,
avui ocasionalment dirigida per Pere Siquier, van incorporant un crescendo a la
rapsòdia, que arriba a un primer punt culminant en recitar les desenes de
llinatges mallorquins que expliquen la catalanitat més pregona dels habitants
d’aquesta illa: Valls, Sureda, Vic, Blanes, Perelló, Rosselló… La raó fa
créixer la ràbia i Mestre s’infla a mesura que s’inflen les evidències per
acabar cridant “aquesta terra és nostra! que ho sapin els senyors”, que provoca
un aplaudiment general. Estic temptat de girar-me cap al meu veí de seient, el
militant popular, que també fa mamballetes de forma discreta, i demanar-li què
ha entès, ell. Però em limit a anotar la idea en una plagueta que duc. Hi anot
també, que el crit final de Balutxo m’ha provocat, indubtable, la primera pell
de gallina del vespre.
Arribarà després un dels meus poemes preferits de
D’Efak. Rapsodiat per Mestre i ballat amb delicadesa en un espai escatimat per
una dansarina que mou gràcilment el cos entre els metalls lluents dels
instruments, “Ara l’amor me diu que és primavera” omple de flors rebels el
nostre calendari d’anit.
Bartomeu Mestre té ara al costat Biel Majoral. El
felanitxer enceta rapsòdia: “Sa cançó que escoltareu”… El mestre de mestres
algaidí comença amb suavitat, amb aquella veu agredolça rescatada de mil·lennis
enrere, amb aquells ulls enclotats i aquella mirada penetrant, carismàtica.
Majoral canta amb el puny estret, a baix, com qui conté la ràbia o el vòmit.
“Tots eren manacorins… els condemnats, i els botxins”, canta Majoral. Clourà
com sempre el rapsode i com sempre que el sent jo escoltaré per veure quina
variació proposa on diu: “Que demana a déu que el poble no tengui mai més
tirans, i que mai més no hi hagi guerres ni lluites entre germans”. Balutxo
canvia el “déu” pel “món” i diu que les lluites no han de ser entre germans,
sinó “entre els humans”. En el fons, però, diuen els qui el conegueren que
Guillem d’Efak hauria preferit uns versos més atrevits: “I que si hi torna a
haver una guerra, la guanyem els catalans”. I torn a sentir-me temptat de
girar-me cap al company de cadira, el militant popular, per veure meam què ha
entès, aquí ell.
L’altre poema de D’Efak que no puc esborrar del capet,
supòs que per proximitat geogràfica és el que es demana d’on ve aquella “olor
de pi i de panades, del pinar de sa Coma o del forn de Ca ses Tianes”. Sí, jo
l’he sentida, gairebé des de ca nostra, l’olor del forn de ca ses Tianes, que
avui roman tancat, com un taüt ple de terra de mata per fer-hi créixer les
flors del record. La melodia de Sant Antoni que hi posa de fons la banda, acaba
de teixir la inevitable complicitat amb un públic rendit a l’evidència.
Maria Rosselló cantarà també “Els infants”, en versió
de Joan Martorell. Ni els músics de la banda que hi ha damunt l’escenari no
poden evitar d’esbossar un somriure tendre en sentir les paraules de D’Efak a
través de la veu de la soprano manacorina: “La vida és així, teixir i
desteixir”. Uns apunts de guitarra de Delfí Mulet, acaben d’encendre els llums
que senten els infants, la música que veuen.
Torna Biel Majoral per cantar el Vou-veri-vou per no
dormir que li llegà Guillem d’Efak des del llit de mort. “Què fan, els joves?”,
li demanava des de l’hospital el bruixot manacorí. “Estimen el país, la
llengua?”. Majoral explica l’anècdota amb emoció i l’eleva a la categoria de
mite. El mestre de mestres cerca amb l’esguard la mirada del públic, desafia,
provoca, exalta. “Per qui hem de passar pena és per nosaltres, però pels joves…
Ca! O no són els joves els qui han organitzat aquest homenatge, o no són…”. Una
ovació espontània i inevitable l’interromp mentre ja parlava girat també cap
als joves de la banda. Devora jo, els polítics també aplaudeixen. Somriuen amb
una falsa condescendència que no pot camuflar l’enveja la vergonya o l’enveja o
simplement l’apatia amb què viuen i perceben la nit. Acabarà després, Majoral:
“Aquesta cançó la va escriure des de la ràbia que provoca ser una terra
ocupada, des de la reivindicació per la lluita i amb la tendresa i les ganes de
generar vida que ell sempre tenia”. I començarà a cantar amb un fil de veu, com
una mare que no haguéssim tengut mai, aconselladora, tendríssima però alhora
implacable: “Fes-te enfora becadeta”, canta, mentre se’m descarrega la segona
pell de gallina de la nit. “Això que diuen Espanya, ja fa temps que està
podrit”, i em torn a girar cap a l’amic militant, que escolta impertorbable, o
“impasible el ademán”, que diria aquell. Majoral es gira, dóna l’esquena al
públic i canta ara adreçant-se als joves de la banda: “Els bons fills de Mallorca
amb cançons no els fan dormir”. Primer espireig als ulls del vespre. Majoral
està ara ja imparable. Assenyala el públic amb el dit índex, gairebé com si ens
fitàs un per un: “Fes-te enfora, becadeta”, per acabar cloent el puny: “Que no
és hora de dormir!”. Ovació tancada.
Només queda temps per a l’apoteosi. La introducció
instrumental ja ens anuncia els tocs simfònics d’una simfonia del nostre nou
món, del nostre nou país, lliure i sobirà, arrelat en la història, en la seva
història, alat en el futur, en el seu futur. “Siau qui sou, mallorquins!”, i el
públic s’alça de les cadires per aplaudir. Amb rostre seriós i un ritme de
mamballeta lleugerament inferior al de la mitjana, també el meu company de
seient. I jo mossegant-me la llengua. Inevitable el bis, el farem ara tots, amb
Maria Rosselló i amb Pere Siquier dirigint de cara al públic, cantant amb el
públic. “Llum!”, demanen des del públic per poder seguir la lletra de la cançó
en el programa de mà. Les veus se senten créixer com un poble que creix segur
d’ell mateix. “Siau qui sou, mallorquins!”.
Enmig de la creença en nosaltres mateixos ens aixecam
una altra vegada de les cadires per aplaudir sense fissures. Jo partesc aviat,
el primer, segurament. Defora els joves de Xítxeros amb Empenta, els joves que
estimen el país i la llengua, dibuixen amb espelmes els 20A20D (vint anys vint
dies), com si ens volguessin donar la llum que no teníem per llegir una lletra
que hauríem de saber tots de cor. Gràcies, Xítxeros, per aquesta lliçó de
coratge, de dignitat i de fermesa. Avui hem fet una passa més cap a la
llibertat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada