Un millar de personas hace justicia al legado de Guillem d' Efak
Unas mil personas se
sumaron al emotivo tributo que se rindió al poeta, justo en el día en
que se celebraba el 20 aniversario de su muerte. El Auditori de Manacor
dejó bien claro que son muchos los que reconocen y valoran el legado
cultural y humano que dejó el artista.
El espectáculo, que se estrenó hace cuatro años, está impulsado por
Bartomeu Mestre ‘Balutxo’, que ejerce de rapsoda en las partes no
cantadas. Pero, para la ocasión, se introdujeron algunas novedades. El
montaje se inició con el poema de Guillem d’Efak dedicado a Ramón Llull,
que se ha incorporado en el 700 aniversario de la muerte del beato.
Se contó con la banda de Música de Manacor, las voces de Biel
Majoral, la soprano Maria Rosselló y el guitarrista Delfí Mulet. Bettina
Lapeyre ofreció dos números de danza.
Un momento emotivo tuvo lugar antes de la interpretación de Vou veri,
vou per no dormir. Majoral contó a los espectadores que «hace veinte
años, en el mes de enero visitamos a Guillem en el Hospital. Nos
preguntó qué decían los jóvenes, donde estaban y de qué se preocupaban.
Le contestamos que los que tenían problemas eran los de nuestra
generación de aquel entonces. Fue cuando escribió esta canción». Majoral
exclamó: «Aquí están los jóvenes, Guillem, organizando actos como estos
y poniendo la música».
Cerró el concierto la canción Siau qui sou!, que se interpretó dos
veces ante un público en pie y totalmente entregado. Al final, la viuda
de Guillem d’Efak, Mónica Pastor, subió al escenario y se le entregó un
ramo de flores.
Ràbia,
lluita i tendresa:
Guillem
d’Efak en vena
“Avui vespre m’he mort però he
esperat que tornassis de la feina per poder-nos acomiadar”. La frase impactant
de Guillem d’Efak repica com un martell damunt la forja d’aquest horabaixa
d’avui que potser és com el d’aquell dia de fa vint anys. Un sol malalt treu el
cap entre els niguls, com si no es resignàs a acabar el seu dia, com si volgués
acolorir les muntanyes de Calicant o els arbres del pinar de sa Coma.
Camín decidit cap a l’Auditori que hauria d’haver duit
el seu nom pels carrers de la meva infantesa. El Molí d’en Fraret, restaurat,
fa encara aquella olor de pedra vella i menjada. Arrib prest a l’Auditori,
predisposat a viure una nova nit històrica. Sec a la fila sis. Devora jo un
militant del Partit Popular. Deu haver sentit que feien un homenatge popular a
l’Auditori de Manacor i deu haver dit a la dona: “No hi podem faltar”. O tal
volta és que Guillem d’Efak té la singular capacitat de fer comprendre i sentir
que som i qui cal que siguem a tots els mallorquins, els d’un costat i els de
l’altre.
L’Auditori està radiant. Més de vuit-centes persones
l’estiben i els responsables del teatre han habilitat un centenar de cadires a
banda i banda de l’escenari. Bartomeu Mestre, Balutxo, comença la història de
Mallorca en cançons escrita per Guillem d’Efak. L’aire és expectant i Mestre
s’agafa fort al micròfon per mitigar un lleu tremolor de mans que la tensió del
moment sembla fer inevitable. D’actualitat rabiosa, els versos del bruixot de
cafè amb llet, insisteixen a recordar-nos l’evidència: “Això gira malament,
cantaven els mallorquins”. “Llengua, terra i cultura són banals, no hi creu
ningú”, aquesta és la Mallorca que pintava Guillem d’Efak fa quatre dècades.
Aquesta és la Mallorca d’avui: “El ciment és la cara, el conradís és la creu”.
Balutxo fa la rapsòdia en to solemne i greu, asseverador. És, també, la de
Guillem d’Efak, una Mallorca plural i diversa, però indiscutiblement
mallorquina: “Cristians i xuetes, jueus i sarraïns, a les Mallorques eren
mallorquins: la mateixa parla i tres religions”.
A poc a poc, Mestre i la Banda de Música de Manacor,
avui ocasionalment dirigida per Pere Siquier, van incorporant un crescendo a la
rapsòdia, que arriba a un primer punt culminant en recitar les desenes de
llinatges mallorquins que expliquen la catalanitat més pregona dels habitants
d’aquesta illa: Valls, Sureda, Vic, Blanes, Perelló, Rosselló… La raó fa
créixer la ràbia i Mestre s’infla a mesura que s’inflen les evidències per
acabar cridant “aquesta terra és nostra! que ho sapin els senyors”, que provoca
un aplaudiment general. Estic temptat de girar-me cap al meu veí de seient, el
militant popular, que també fa mamballetes de forma discreta, i demanar-li què
ha entès, ell. Però em limit a anotar la idea en una plagueta que duc. Hi anot
també, que el crit final de Balutxo m’ha provocat, indubtable, la primera pell
de gallina del vespre.
Arribarà després un dels meus poemes preferits de
D’Efak. Rapsodiat per Mestre i ballat amb delicadesa en un espai escatimat per
una dansarina que mou gràcilment el cos entre els metalls lluents dels
instruments, “Ara l’amor me diu que és primavera” omple de flors rebels el
nostre calendari d’anit.
Bartomeu Mestre té ara al costat Biel Majoral. El
felanitxer enceta rapsòdia: “Sa cançó que escoltareu”… El mestre de mestres
algaidí comença amb suavitat, amb aquella veu agredolça rescatada de mil·lennis
enrere, amb aquells ulls enclotats i aquella mirada penetrant, carismàtica.
Majoral canta amb el puny estret, a baix, com qui conté la ràbia o el vòmit.
“Tots eren manacorins… els condemnats, i els botxins”, canta Majoral. Clourà
com sempre el rapsode i com sempre que el sent jo escoltaré per veure quina
variació proposa on diu: “Que demana a déu que el poble no tengui mai més
tirans, i que mai més no hi hagi guerres ni lluites entre germans”. Balutxo
canvia el “déu” pel “món” i diu que les lluites no han de ser entre germans,
sinó “entre els humans”. En el fons, però, diuen els qui el conegueren que
Guillem d’Efak hauria preferit uns versos més atrevits: “I que si hi torna a
haver una guerra, la guanyem els catalans”. I torn a sentir-me temptat de
girar-me cap al company de cadira, el militant popular, per veure meam què ha entès,
aquí ell.
L’altre poema de D’Efak que no puc esborrar del capet,
supòs que per proximitat geogràfica és el que es demana d’on ve aquella “olor
de pi i de panades, del pinar de sa Coma o del forn de Ca ses Tianes”. Sí, jo
l’he sentida, gairebé des de ca nostra, l’olor del forn de ca ses Tianes, que
avui roman tancat, com un taüt ple de terra de mata per fer-hi créixer les
flors del record. La melodia de Sant Antoni que hi posa de fons la banda, acaba
de teixir la inevitable complicitat amb un públic rendit a l’evidència.
Maria Rosselló cantarà també “Els infants”, en versió
de Joan Martorell. Ni els músics de la banda que hi ha damunt l’escenari no
poden evitar d’esbossar un somriure tendre en sentir les paraules de D’Efak a
través de la veu de la soprano manacorina: “La vida és així, teixir i
desteixir”. Uns apunts de guitarra de Delfí Mulet, acaben d’encendre els llums
que senten els infants, la música que veuen.
Torna Biel Majoral per cantar el Vou-veri-vou per no
dormir que li llegà Guillem d’Efak des del llit de mort. “Què fan, els joves?”,
li demanava des de l’hospital el bruixot manacorí. “Estimen el país, la
llengua?”. Majoral explica l’anècdota amb emoció i l’eleva a la categoria de
mite. El mestre de mestres cerca amb l’esguard la mirada del públic, desafia,
provoca, exalta. “Per qui hem de passar pena és per nosaltres, però pels joves…
Ca! O no són els joves els qui han organitzat aquest homenatge, o no són…”. Una
ovació espontània i inevitable l’interromp mentre ja parlava girat també cap
als joves de la banda. Devora jo, els polítics també aplaudeixen. Somriuen amb
una falsa condescendència que no pot camuflar l’enveja la vergonya o l’enveja o
simplement l’apatia amb què viuen i perceben la nit. Acabarà després, Majoral:
“Aquesta cançó la va escriure des de la ràbia que provoca ser una terra
ocupada, des de la reivindicació per la lluita i amb la tendresa i les ganes de
generar vida que ell sempre tenia”. I començarà a cantar amb un fil de veu, com
una mare que no haguéssim tengut mai, aconselladora, tendríssima però alhora
implacable: “Fes-te enfora becadeta”, canta, mentre se’m descarrega la segona
pell de gallina de la nit. “Això que diuen Espanya, ja fa temps que està
podrit”, i em torn a girar cap a l’amic militant, que escolta impertorbable, o
“impasible el ademán”, que diria aquell. Majoral es gira, dóna l’esquena al
públic i canta ara adreçant-se als joves de la banda: “Els bons fills de
Mallorca amb cançons no els fan dormir”. Primer espireig als ulls del vespre.
Majoral està ara ja imparable. Assenyala el públic amb el dit índex, gairebé
com si ens fitàs un per un: “Fes-te enfora, becadeta”, per acabar cloent el
puny: “Que no és hora de dormir!”. Ovació tancada.
Només queda temps per a l’apoteosi. La introducció
instrumental ja ens anuncia els tocs simfònics d’una simfonia del nostre nou
món, del nostre nou país, lliure i sobirà, arrelat en la història, en la seva
història, alat en el futur, en el seu futur. “Siau qui sou, mallorquins!”, i el
públic s’alça de les cadires per aplaudir. Amb rostre seriós i un ritme de
mamballeta lleugerament inferior al de la mitjana, també el meu company de
seient. I jo mossegant-me la llengua. Inevitable el bis, el farem ara tots, amb
Maria Rosselló i amb Pere Siquier dirigint de cara al públic, cantant amb el
públic. “Llum!”, demanen des del públic per poder seguir la lletra de la cançó
en el programa de mà. Les veus se senten créixer com un poble que creix segur
d’ell mateix. “Siau qui sou, mallorquins!”.
Enmig de la creença en nosaltres mateixos ens aixecam
una altra vegada de les cadires per aplaudir sense fissures. Jo partesc aviat,
el primer, segurament. Defora els joves de Xítxeros amb Empenta, els joves que
estimen el país i la llengua, dibuixen amb espelmes els 20A20D (vint anys vint
dies), com si ens volguessin donar la llum que no teníem per llegir una lletra
que hauríem de saber tots de cor. Gràcies, Xítxeros, per aquesta lliçó de
coratge, de dignitat i de fermesa. Avui hem fet una passa més cap a la
llibertat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada