Posició
d’Església Plural sobre els continguts de l’ensenyament de la religió catòlica
a l’escola
28 febrer
2015 per Església Plural
Església Plural rebutja aquest decret del govern
espanyol per considerar-lo una utilització il·legítima de l’espai educatiu per
a transmetre continguts d’adoctrinament i no pas formatius.
Església Plural considera positiu que l’Escola
faciliti el coneixement de les tradicions religioses presents a la societat i
afavoreixi el descobriment de la dimensió espiritual de la persona humana, com
element d’una educació integral. Defensem el dret fonamental de tota persona
humana a una educació que garanteixi el ple desenvolupament de la personalitat
humana, i el dret dels pares i mares a escollir la mena d’educació que volen
pels seus fills i filles. Aquests drets, pel que fa a l’educació religiosa,
s’haurien de garantir d’acord amb els Principis Orientadors de Toledo aprovats
per la Oficina d’Institucions Democràtiques i Drets Humans (ODIHR) de
l’Organització per la Seguretat i la Cooperació a Europa (OSCE), de març de
2007.
Escenaris com el representa aquest decret són
possibles perquè una majoria de l’episcopat espanyol continua pretenent un
model de neo-nacional-catolicisme que possibiliti recuperar la idea d’una
societat majoritàriament confessional, ja sigui per convicció o per imposició.
Aquests nous currículums de la matèria de religió
posen de manifest el fracàs d’una educació cristiana a la família i a les parròquies,
i intenten traslladar a l’escola allò que no són capaços d’aconseguir en
aquests altres àmbits.
Aquesta manera de fomentar la presència pública
de la religió catòlica, via imposició i amb matèries i pràctiques doctrinals
perjudica en primer lloc a la mateixa Església al reforçar la imatge que
trasllada de ser una institució que pretén tutelar els valors ètics i morals i
la llibertat de consciència. També perjudica el mateix sistema educatiu que, a
Catalunya, ha trobat un raonable equilibri, tot i que segurament perfectible,
per garantir el coneixement dels valors cristians sense violentar cap
consciència.
Per tot això demanem:
1.- A les forces polítiques progressistes, el
compromís que en la propera legislatura es retirarà aquest decret i s’iniciarà
una revisió urgent i profunda dels Acords Església-Estat per tal d’adequar-ne
les relacions a les noves realitats culturals, socials i polítiques.
2.- Que l’ensenyament religiós en l’àmbit de
l’escola pública o finançada amb recursos públics s’adequarà als Principis
Orientadors de Toledo de la ODIHR-OSCE i de manera especial al Principi número
10 que diu: ” Els plans d’estudi sobre l’ensenyament de les religions i les
creences han de prestar especial atenció als fets crucials, històrics i
contemporanis, relacionats amb les religions i creences, i han de recollir els
aspectes locals i mundials. Hauran de ser sensible envers les diferents
manifestacions locals del pluralisme religiós i laic existent a les escoles i a
les comunitats a les que presten servei. Aquesta sensibilitat farà possible
atendre els interessos dels alumnes, els pares, i altres actor s socials
implicats en l’àmbit de l’educació
2. A l’episcopat de Catalunya, que es desmarqui
d’aquesta regulació curricular, que reivindiqui la feina feta aquets darrers
anys per institucions confessionals, docents i administració per trobar un
model equilibrat en la impartició aquesta matèria i l’experiència força exitosa
d’algunes escoles. També que promogui un debat sobre la presència de la religió
a l’escola amb la comunitat educativa per tal de trobar fórmules que permetin
fer-la més propera i eficaç per la formació integral dels nostres infants i
joves.
Barcelona, 26 de febrer de 2015”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada