10 idees per
entendre el canvi en les escoles dels jesuïtes
(Laura Mor –CR) Els jesuïtes han
presentat aquest dijous els quatre primers quaderns d'una nova col·lecció
editorial, 'Transformant l'educació', que busca donar detall de tot un procés:
el com i el perquè van decidir canviar de paradigma educatiu a les seves
escoles. L'acte de presentació, a l'Auditori de la Facultat de Comunicació i
Relacions Internacionals Blanquerna, ha aplegat més de quatre-cents
assistents, que indiquen l'interès que la proposta desperta en el sector.
La Fundació Jesuïtes Educació (FJE), de la mà del
Xavier Aragay, ha convidat a dialogar sobre
aquesta experiència que vol millorar l'educació. Recollim en aquesta llista les
10 idees més significatives del debat que va comptar amb persones vinculades a
l'entitat, així com amb experts del món educatiu:
seu director
1. Una espiritualitat que mou a l'acció, una escola evangelitzadoraseu director
“Aquesta transformació s'ha fet des del
discerniment propi de la Companyia de Jesús, amb una vocació orientada a
l'espiritualitat ignasiana, que és activa i que porta a l'acció. (Llorenç
Puig, delegat dels jesuïtes a Catalunya)
“Aquesta història comença fa més de cinc cents
anys, quan Sant Ignasi de Loiola va decidir que la seva vida fos dedicada als
altres i al servei”. (Jonquera Arnó, FJE)
No hi ha assignatures, tot està impregnat d'una
reflexió pel qui som, d'on venim, què fem i per què ho fem, quin sentit té que
estudiï.... Evangelitzar és convidar a que cada persona estimi als altres,
s'enamori d'aquest món i vulgui transformar-lo” (Xavier Aragay, FJE)
2. Els
alumnes al centre
"Aquesta transformació obra la possibilitat d'una
educació integral, que posi la persona al centre, fent una educació inclusiva,
amb un treball interior, espiritual, de convivència i compromís”. (Josep
Gallifa, degà de la Facultat de Psicologia, Ciències de l'Educació i de
l'Esport Blanquerna-URL)
“Entrar en un d'aquests nous espais d'aprenentatge va
ser per mi una experiència quasi mística”. (Franc Ponti, professor)
“El canvi més important que hem detectat en aquests
cinc mesos és que els alumnes estan més predisposats a l'aprenentatge i a
fer-ho de manera col·laborativa”. (Josep Menéndez, director adjunt FJE)
3. Un model
en crisi i un diagnòstic compartit
“Mai hi ha hagut un model d'escola. Per la seva
essència l'escola és disconforme amb ella mateixa. L'escola autocomplaent és la
que fracassa”. (Gregorio Luri, filòsof)
"Qualsevol canvi pot tenir èxit si es basa en un
bon diagnòstic compartit" (Xavier Aragay)
“En educació encara no hem trobat la fórmula màgica,
segurament perquè no existeix. Modular el cervell i el cor de les persones és
l'activitat humana més difícil” (Ignasi Aragay, periodista)
4. La
pedagogia del canvi
“Això és un procés de canvi que requereix pedagogia;
no només canvia la metodologia sinó les persones. Els canvis exigeixen
desaprendre moltes coses”. (Xavier Aragay)
"El canvi és estructural, no conjuntural. I
requereix preparar el terreny i preguntar-se d'on venim?, podem canviar?, volem
canviar?, en sabem?, es reconeix aquest canvi?” (Màrius Martínez)
"Em dic
Gregorio Luri i sóc conservador. Val la pena pensar si en això que anomenem
tradició, a més dels vicis, no hi ha també un pòsit de saviesa pràctica".
(Gregorio Luri)
6. Un debat
obert i en xarxa
“Aquest procés mostra la voluntat de desenclaustrar un
projecte, d'oferir-lo a la llum pública. Heu assumit riscos notables i això no
és gens habitual en el món educatiu”. “El subjecte de la docència hauria de ser
la xarxa de centres”. (Gregorio Luri)
7. Seguir
innovant, malgrat l'èxit
“Ens hem proposat entrar en contacte amb les escoles
més innovadores. L'acord estratègic signat amb Jesuïtes Educació és un
privilegi”. (Josep Gallifa)
“Esteu introduint canvis en un conjunt de centres que
ja tenien una trajectòria d'èxit”. (Gregorio Luri)
8. Educar la
creativitat
"Ser creatiu és alliberar el teu potencial com a
ésser humà. Passar per aquesta vida i no fer-ho és una llàstima".
"Necessitem emprenedors, creatius, capaços d'innovar i de fer-ho amb els
altres" (Màrius Martínez)
9. Mestres
vocacionals: millorar l'educació és possible
“Els mestres
han de tornar a connectar amb la seva vocació” (Xavier Aragay)
"Us
miro als ulls i us veig il·lusionats" (Franc Ponti, professor)
"No puc discutir el vostre entusiasme. En el fons
l'educació és com la grip, t'agafa o no t'agafa" (Gregorio Luri).
10.
Comunicar la pròpia experiència
“La publicació d'aquests quaderns és un gran encert:
és molt important que les bones pràctiques s'escriguin i es dialoguin” (Josep
Gallifa)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada