La gran batalla europea
Europa
La independència de Catalunya pot ser una gran
oportunitat per renovar l'Europa actual
La història de Catalunya és la història d'Occident, i
la història d'Occident és la història del món. Per entendre la història de la
humanitat cal capbussar-se a la Grècia clàssica, a la Roma republicana i
imperial i al cristianisme europeu medieval, sense oblidar la influència jueva.
La barreja que han aportat les creences càlides del Mediterrani i les ciències
fredes del nord del continent ha conformat la idea del poble europeu i la font
de tota tensió ideològica al món. Amb aquest pòsit tan profund i potent,
l'època moderna europea ha anat modulant el seu curs i ha acabat emmarcada en
tres grans corrents filosoficomorals que han continuat guiant els designis de
la humanitat. Entre els segles XVII i XVIII, és a dir, la història que
va a cavall de la Guerra dels 30 anys amb la Pau de Westfàlia i la Guerra de
Successió amb el tractat d'Utrech, és on es cou tot l'estofat i és l'inici de
la nostra era actual. D'aquí, en surten els grans estats nació, el progrés
mecànic i científic i, per tant, les revolucions econòmiques i ideològiques,
que juntes venen a ser el mateix. En aquest moment, doncs, se'ns apareixen les
tres concepcions europees que, com he dit més amunt, han conformat els marcs
sociopolítics actual: el concepte anglès, el concepte francès, i el concepte
alemany. Tres maneres d'influir en l'home que sempre han mantingut una relació
complicada, però que al cap i a la fi, d'una manera o altra, han acabat
entrellaçant-se totes tres.
Per començar tenim la ‘grandeur’ francesa
amb el seu universalisme racionalista de cartró-pedra i un proteccionisme
embafador, que en abanderar totes les causes possibles de l'home ens ha
regalat la Il·lustració i les idees revolucionàries; però que, alhora, també ha
significat la deshumanització dels territoris -que també formen part de l'ànima
de l'home- i la tendència al totalitarisme racional desposseint l'home de la
naturalesa i del misticisme, per abocar-lo finalment a la burocràcia més grisa.
És la filla ‘pija’ de l'aristocràcia que vol jugar a ser
revolucionària tot el dia per sentir-se millor.
A l'altre cantó tenim el romanticisme conservador
germànic, naturalista i místic, que no li cal aparentar grandesa perquè ja la
porta incorporada en el motor. Un motor amb molts cavalls, que fixa la seva
producció en l'eficàcia més que en la idea, perquè quan hi fica la idea la
humanitat es posa a tremolar. És clar que aquests germànics a vegades ens han
sorprès amb grans corrents com el luteranisme, que ens ensenya que, al contrari
del catolicisme, per arribar al cel ens cal esforç i responsabilitat
individual.
I, per últim, al mig de les dues, o més ben
dit, separades pel Canal de la Mànega, tenim el concepte de mercat anglosaxó,
una idea que, lluny de l'intervencionisme moral i social dels altres dos,
practica un pragmatisme que l'ha portat a la palestra de la modernitat
imposant-se al món amb un atractiu comparable al llatí dels deu primers segles
de la història després de Crist.
I, al mig de tots plegats i durant
segles mantinguda a l'ostracisme històric, hi tenim Catalunya. La guardiana
dels valors occidentals. Un territori que, amb la seva capital al capdavant ha
sintetitzat, amb falsa modèstia i superioritat moral provinciana típicament
catalana, les idees humanístiques i més progressistes del vell continent. Una
capital que ha mantingut ben fresc un dels grans conflictes moderns que ens
dura fins a l'actualitat: la tensió existent entre la ciutat i l'estat. Aquesta
batalla constant entre la llibertat i l'autoritarisme, entre la confederació i
la recentralització, o entre el localisme universal i l'universalisme imperial.
Barcelona, acomboiada sempre del seu rerepaís, n'ha agafat sempre una mica de
tot arreu, de la racionalitat francesa, del romanticisme alemany i del concepte
comercial urbà anglosaxó, i ha intentat des de la seva estratègica posició
aportar l'autenticitat de la civilització europea, malgrat estar emmudida i
castigada contínuament per l'acció bel·licista castellana. Barcelona forma part
d'una radi de ciutats europees que representen la centralitat i el motor
econòmic d'Occident.
La gran batalla europea en els propers
anys més immediats es resoldrà revisant -o fent caure- una actualitat massa
nihilista d'una societat engreixada pels excedents estatals, i cercant en el
model premodern europeu de les ciutats i regions estat. Aquest món actual tan
convuls i desgastat té dues opcions, si el que es pretén és continuar guiant la
civilització: mantenir la idea farragosa de l'estat nació burocratitzat i
omnipresent o tornar als orígens il·lustrats de les revolucions americana i
francesa. En aquest sentit, la independència de Catalunya pot ser una
gran oportunitat per renovar l'Europa actual cap a una Europa més democràtica,
cívica i comerciant de la constel·lació de les ciutats-estat a l'estil llombard
o català (tornar a casa, vaja). I d'aquí, aportar al món una nova idea de
relacions socials harmòniques, talentoses i cíviques. Pel contrari, com més
triguem a independitzar-nos, menys possibilitats tindrem de desafiar aquest
model tronat estatalista que tant de mal i tants problemes ha causat al món
fins als nostres dies.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada