Pàgines

dissabte, 21 de març del 2015

RELIGIÓ A L'ESCOLA...????



Posició d’Església Plural sobre els continguts de l’ensenyament de la religió catòlica a l’escola
28 febrer 2015 per Església Plural
   
        Sobre la recent aprovació dels currículums de l’ensenyament de la religió catòlica en l’àmbit escolar de primària, secundària i  batxillerat.
Església Plural rebutja aquest decret del govern espanyol per considerar-lo una utilització il·legítima de l’espai educatiu per a transmetre continguts d’adoctrinament i no pas formatius.
Església Plural considera positiu que l’Escola faciliti el coneixement de les tradicions religioses presents a la societat i afavoreixi el descobriment de la dimensió espiritual de la persona humana, com element d’una educació integral. Defensem el dret fonamental de tota persona humana a una educació que garanteixi el ple desenvolupament de la personalitat humana, i el dret dels pares i mares a escollir la mena d’educació que volen pels seus fills i filles. Aquests drets, pel que fa a l’educació religiosa, s’haurien de garantir d’acord amb els Principis Orientadors de Toledo aprovats per la Oficina d’Institucions Democràtiques i Drets Humans (ODIHR) de l’Organització per la Seguretat i la Cooperació a Europa (OSCE), de març de 2007.
Escenaris com el representa aquest decret són possibles perquè una majoria de l’episcopat espanyol continua pretenent un model de neo-nacional-catolicisme que possibiliti recuperar la idea d’una societat majoritàriament confessional, ja sigui per convicció o per imposició.
Aquests nous currículums de la matèria de religió posen de manifest el fracàs d’una educació cristiana a la família i a les parròquies, i intenten traslladar a l’escola allò que no són capaços d’aconseguir en aquests altres àmbits.
Aquesta manera de fomentar la presència pública de la religió catòlica, via imposició i amb matèries i pràctiques doctrinals perjudica en primer lloc a la mateixa Església al reforçar la imatge que trasllada de ser una institució que pretén tutelar els valors ètics i morals i la llibertat de consciència. També perjudica el mateix sistema educatiu que, a Catalunya, ha trobat un raonable equilibri, tot i que segurament perfectible, per garantir el coneixement dels valors cristians sense violentar cap consciència.
Per tot això demanem:
1.- A les forces polítiques progressistes, el compromís que en la propera legislatura es retirarà aquest decret i s’iniciarà una revisió urgent i profunda dels Acords Església-Estat per tal d’adequar-ne les relacions a les noves realitats culturals, socials i polítiques.

2.- Que l’ensenyament religiós en l’àmbit de l’escola pública o finançada amb recursos públics s’adequarà als Principis Orientadors de Toledo de la ODIHR-OSCE i de manera especial al Principi número 10 que diu: ” Els plans d’estudi sobre l’ensenyament de les religions i les creences han de prestar especial atenció als fets crucials, històrics i contemporanis, relacionats amb les religions i creences, i han de recollir els aspectes locals i mundials. Hauran de ser sensible envers les diferents manifestacions locals del pluralisme religiós i laic existent a les escoles i a les comunitats a les que presten servei. Aquesta sensibilitat farà possible atendre els interessos dels alumnes, els pares, i altres actor s socials implicats en l’àmbit de l’educació

2. A l’episcopat de Catalunya, que es desmarqui d’aquesta regulació curricular, que reivindiqui la feina feta aquets darrers anys per institucions confessionals, docents i administració per trobar un model equilibrat en la impartició aquesta matèria i l’experiència força exitosa d’algunes escoles. També que promogui un debat sobre la presència de la religió a l’escola amb la comunitat educativa per tal de trobar fórmules que permetin fer-la més propera i eficaç per la formació integral dels nostres infants i joves.
Barcelona, 26 de febrer de 2015
”.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada